Sekitar Majlis Qurban 1429 Hijrah di Ukraine  

Posted

Tarikh: 09/12/2008 (Selasa)


Tempat: Simferopol, Crimea, Ukraine

Pengarah Projek: Mohd Afifi Shaifuddin

Pada pagi Hari Raya Aidil Adha Kedua 1429 Hijrah, buat julung kalinya ‘Majlis Perlaksanaan Qurban’ telah dianjurkan oleh Sekretariat Khidmat Rangkaian QURBAN -BAYRAM dengan sokongan Gabungan Mahasiswa Terengganu Eropah Timur (GAMTET), Kelab UMNO Ukraine (KUU) , Islamic Student Movement (ISIM) serta PAPISMA.

Para pelajar Malaysia dari Crimea State Medical University(CSMU) serta masyarakat Islam tempatan telah bertungkus lumus menumbangkan 4 ekor lembu dan 16 ekor kambing hasil sumbangan masyarakat Malaysia serta para pelajar sendiri.

Proses menyembelih, melapah, memotong, membungkus dan membahagi bermula seawal jam 8.30 pagi lagi dan berlanjutan hingga ke jam 7.00 malam. Sebahagian besar daripada daging Qurban itu telah dibahagi-bahagikan kepada faqir-miskin di kampung - kampung sekitar Simferopol.

Walaupun penat dan letih menghambat diri, namun senyuman kepuasan terukir di setiap wajah pelajar. Diharapkan ianya akan terus berkesinambungan sebagai tanda untaian kasih antara masyarakat Malaysia dan Ukraine.




bertungkus lumus menarik lembu


penyembelihan bermula


penyembelihan kambing oleh pelajar yang tak mampu nak sembelih lembu


melapah beramai-ramai


khusyuk melapah


This entry was posted on Friday 27 February 2009 at Friday, February 27, 2009 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment